2020. július 1-jétől kötelező adatot szolgáltatni minden, belföldi adóalanyok felé kiállított számláról a NAV felé.
Ez azt jelenti, hogy az eddigi 100 000 forint áfát tartalmazó számlák helyett MINDEN számlát továbbítani kell a NAV felé, amelyet belföldi adóalany (vállalkozások, egyéni vállalkozók vagy adószámos magánszemélyek) felé állítottak ki.
Továbbá 2021. január 1-től az összes ügyletről adatot kell szolgáltatni, vagyis azokról a számlákról is, amelyeket magánszemélyek felé állítottak ki. Ebből adódóan javasoljuk, hogy már most készüljön fel a jövőben felmerülő kötelezettségre.
Az adatszolgáltatásra a legjobb és egyben legkényelmesebb megoldás az NAV adatkapcsolattal rendelkező, online számlázó program használata.
Amennyiben az Ön cége még nem ilyet használ, magabiztosan ajánljuk a szamlazz.hu szolgáltatását, amelyet akár ingyenesen is igénybe vehet.
A számlázz.hu rendszerbe az alábbi linken tud regisztrálni (javasoljuk, hogy Google Chrome böngészőt használjon). Ezt követően már csak a NAV adatkapcsolat létrehozása szükséges lépés a kötelezettség teljesítéséhez.
https://www.szamlazz.hu/szamla/regisztracio
A NAV adatkapcsolatot az alábbi lépések megtételével tudja beállítani.
- A regisztrációt a NAV Online Számla rendszerében kell végrehajtani az https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start oldalon.
- Első alkalommal válassza az “Adatszolgáltatásra Kötelezett Adózói Regisztráció” gombot. Jelentkezz be az ügyfélkapun! FONTOS: annak a felhasználónak (elsődleges felhasználónak) a hozzáférésével kell itt bejelentkezni, akihez az adott vállalkozás az ügyfélkapun is hozzá van rendelve!
- Sikeres belépést követően adja meg az adóazonosító jelét. Kattintson az ellenőrzésre, majd válassza ki a felhasználónevet!
- Válassza ki a regisztráció típusát (gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó), majd adja meg az ahhoz tartozó részletes adataidat!
- Sikeres regisztrációt követően jelentkezzen be a megadott felhasználónévvel és jelszóval!
- /1 Amennyiben az adott felhasználónak több cég-felhasználó kapcsolata van, akkor a jobb felső sarokban található legördülő menüből elérhető “Cég-felhasználó kapcsolatokra” szükséges kattintani.
/2 Ha az adott felhasználónak csak egy cég-felhasználó kapcsolata van, akkor az alkalmazás automatikusan tovább lépteti a Cég-felhasználó kapcsolatok oldalra, ahol az adózó melletti “megnyitás” gombra kell kattintani. - A “Felhasználók” menü kiválasztása után az “Új felhasználó” gombra kattintva, szükséges létrehozni egy “Technikai felhasználó”.
- Adjon meg egy Ön által választott jelszót, illetve jelölje be a “számlák kezelése” és a “számlák lekérdezése” jelölőnégyzeteket, majd kattintson a “Mentés” gombra.
- A megjelenő oldalon kattintson a “kulcsgenerálás” gombra. Ezzel létrehozza az XML aláíró és cserekulcsot.
- Lépjen be online számlázójába és írja be a NAV rendszerben létrehozott technikai felhasználó nevét, jelszavát, az XML aláíró kulcsot és az XML cserekulcsot (összesen 4 adat). FONTOS: Ha véletlenül a NAV tesztrendszerében hajtottad végre a regisztrációt, a kapott adatokkal nem fog sikerülni az összekapcsolás.