Kötelező NAV adatszolgáltatás 2020. július 1-től

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

2020. július 1-jétől kötelező adatot szolgáltatni minden, belföldi adóalanyok felé kiállított számláról a NAV felé.

Ez azt jelenti, hogy az eddigi 100 000 forint áfát tartalmazó számlák helyett MINDEN számlát továbbítani kell a NAV felé, amelyet belföldi adóalany (vállalkozások, egyéni vállalkozók vagy adószámos magánszemélyek) felé állítottak ki.

Továbbá 2021. január 1-től az összes ügyletről adatot kell szolgáltatni, vagyis azokról a számlákról is, amelyeket magánszemélyek felé állítottak ki. Ebből adódóan javasoljuk, hogy már most készüljön fel a jövőben felmerülő kötelezettségre.

Az adatszolgáltatásra a legjobb és egyben legkényelmesebb megoldás az NAV adatkapcsolattal rendelkező, online számlázó program használata.

Amennyiben az Ön cége még nem ilyet használ, magabiztosan ajánljuk a szamlazz.hu szolgáltatását, amelyet akár ingyenesen is igénybe vehet.

A számlázz.hu rendszerbe az alábbi linken tud regisztrálni (javasoljuk, hogy Google Chrome böngészőt használjon). Ezt követően már csak a NAV adatkapcsolat létrehozása szükséges lépés a kötelezettség teljesítéséhez.

https://www.szamlazz.hu/szamla/regisztracio

A NAV adatkapcsolatot az alábbi lépések megtételével tudja beállítani.

  1. A regisztrációt a NAV Online Számla rendszerében kell végrehajtani az https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start oldalon.
  2. Első alkalommal válassza az “Adatszolgáltatásra Kötelezett Adózói Regisztráció” gombot. Jelentkezz be az ügyfélkapun! FONTOS: annak a felhasználónak (elsődleges felhasználónak) a hozzáférésével kell itt bejelentkezni, akihez az adott vállalkozás az ügyfélkapun is hozzá van rendelve!
  3. Sikeres belépést követően adja meg az adóazonosító jelét. Kattintson az ellenőrzésre, majd válassza ki a felhasználónevet!
  4. Válassza ki a regisztráció típusát (gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó), majd adja meg az ahhoz tartozó részletes adataidat!
  5. Sikeres regisztrációt követően jelentkezzen be a megadott felhasználónévvel és jelszóval!
  6. /1 Amennyiben az adott felhasználónak több cég-felhasználó kapcsolata van, akkor a jobb felső sarokban található legördülő menüből elérhető “Cég-felhasználó kapcsolatokra” szükséges kattintani.
    /2 Ha az adott felhasználónak csak egy cég-felhasználó kapcsolata van, akkor az alkalmazás automatikusan tovább lépteti a Cég-felhasználó kapcsolatok oldalra, ahol az adózó melletti “megnyitás” gombra kell kattintani.
  7. A “Felhasználók” menü kiválasztása után az “Új felhasználó” gombra kattintva, szükséges létrehozni egy “Technikai felhasználó”.
  8. Adjon meg egy Ön által választott jelszót, illetve jelölje be a “számlák kezelése” és a “számlák lekérdezése” jelölőnégyzeteket, majd kattintson a “Mentés” gombra.
  9. A megjelenő oldalon kattintson a “kulcsgenerálás” gombra. Ezzel létrehozza az XML aláíró és cserekulcsot.
  10. Lépjen be online számlázójába és írja be a NAV rendszerben létrehozott technikai felhasználó nevét, jelszavát, az XML aláíró kulcsot és az XML cserekulcsot (összesen 4 adat). FONTOS: Ha véletlenül a NAV tesztrendszerében hajtottad végre a regisztrációt, a kapott adatokkal nem fog sikerülni az összekapcsolás.

Ismerje meg a szabálymódosításokat!